چشم‌انتظار
السلام علیک یا ابوتراب
سه شنبه 10 دی 1398برچسب:, :: 8:57 ::  نويسنده : احسان

 

چشم‌انتظار

در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي به خواب رفته‌اند.

اين‌ها به يقين، منتظر نيستند. خواب، به چشم كسي كه چشم به راه است، راه ندارد.

در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي مشغول بازي‌اند.

اين عده بي‌ترديد منتظر نيستند. كسي كه چشم و دلش منتظر است، دست و دلش به بازي نمي‌رود

در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي به ساخت و ساز مشغولند. اين كارگران كه ـ فقط ـ مشغول كارند، نه در حال و هواي انتظارند و نه گوش به زنگ ظهور.

كسي كه منتظر ظهور است، رحل اقامت نمي‌افكند و بساط ماندن پهن نمي‌كند.

در كنار جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي نشسته‌اند، سر در گريبان فرو برده‌اند و زانوي غم در بغل گرفته‌اند.

 

اين عده، خسته‌تر، درمانده‌تر و مأيوس‌تر از آنند كه منتظر بمانند.

 

 ر كنار جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي مغازه‌اي زده‌اند و دكاني گشوده‌اند و مشغول كاسبي شده‌اند.

 ينان فقط چشم‌انتظار مشتري‌اند و رونق بازارشان در بستن چشمِ انتظار مشتري است.

 ر جاي جاي جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، دسته‌ها و گروه‌هاي مختلف از هر ايل و قبيله و حزب و تيره و طايفه‌اي، نشانه‌اي گذاشته‌اند. علَمي برافراشته‌اند، پرچمي به دست گرفته‌اند، حدود و ثغوري رسم كرده‌اند و دكاني و دستگاهي به هم زده‌اند. هر كدام از اين احزاب، چنين گمان يا وانمود مي‌كنند كه خود، حقيقت محض‌اند و ديگران ـ همة ديگران ـ باطل مطلق.

اينان، مصداق بارز و روشن و تمام عيارند براي آيه «كل حزب بما لديهم فرحون».1

هر كدام از اين جماعت مختلف و گوناگون، كل خلايق را به دو دسته خودي و غير خودي تقسيم كرده‌اند و هر كس را در خيام خود نديده‌اند، لاجرم نامش را در فهرست دشمنان خدا و پيامبر و مردم جا داده‌اند.

 ينان از سخن «الطرق الي‌الله بعدد انفاس الخلائق»2 چنين فهميده‌اند كه تنها از يك مسير به خدا مي‌توان رسيد و آن همان مسيري است كه خود راهبري مي‌كنند. اگر تقسيم كار به اين قبايل سپرده شود، عاجزترين و نالايق‌ترين فرد خود را به شايسته‌ترين انسان غير خودي ترجيح مي‌دهند. اگر در جايگاه قضاوت بنشينند، هر منكري از اعضاي قبيله خود را معروف مي‌بينند و سهو و صغيره مي‌شمرند و اعمال معروف و مباح ديگران را «ذنب لا يغفر» تلقي مي‌كنند.

 ين احزاب و طوايف و قبايل، چنين نيست كه چشم‌انتظار آمدن موعود نباشند؛ بلكه به عكس، بسيار دم از انتظار مي‌زنند و در فراق موعود مويه مي‌كنند. اما... اما موعود را هم موجودي قابل ارزيابي و گزينش مي‌بينند و آن موعودي را مي‌پذيرند كه آنان را بپذيرد و بر تفكر  و تحزّبشان صحه بگذارد.

 اگفته پيداست كه به اين جنس از چشم و نگاه و بر اين قاب ميان‌تهي، نام انتظار نمي‌توان نهاد.

 ر جاده پر و پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي راه را بسته‌اند و زمين بازي ساخته‌اند و در اين زمين، تني چند را مشغول بازي ساخته‌اند و طايفه‌اي كثير را مشغول ديدن اين بازي. هم‌اينان و هم بازي‌كنان و هم تماشاچيان، گاهي جاده را به نگاهي مرور مي‌كنند؛ نگاهي كه نه از نوع «بادا»، كه از جنس «مبادا» است. نگاهي كه نه انتظار و آرزوي آمدن، كه تمناي نيامدن در آن موج مي‌زند.

 ر كنار جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي دل به دامپروري سپرده‌اند. پوست تختي انداخته‌اند و مريداني را با رمل و اصطرلاب به قلاب كشيده‌اند يا به طمع تعليف مدام، يا عز و جاه و مقام به سوي دام، هدايت كرده‌اند.

 ينان نه چشم انتظار، كه دل‌نگران ظهورند و در تلاش كه ديده‌هاي منتظر مردم را از سمت و سوي جاده برگردانند و معطوف خود كنند. در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي سخت مشغول بحث‌هاي علمي و فلسفي‌اند. با مهجورترين كلمات و پيچيده‌ترين عبارات و گنگ‌ترين براهين و استدلالات، بحث مي‌كنند كه زندگي همانند جاده است؛ جاده‌اي كه بي‌آغاز و فرجام نيست. ابتدا و انتها دارد و مسافري دارد كه قطعاً آمدني است؛ مسافري كه با آمدنش به جاده هويت مي‌بخشد و مبدأ و مقصدش را معنا مي‌كند.

 اينان بيشتر از ديگران با معنا و مفهوم انتظار محشورند؛ اما با هر چيز كه مباحث ارجمندشان را تحت‌الشعاع قرار دهد، در ستيزند و آن را مصدع اوقات مي‌شمارند؛ حتي اگر آن چيز، ظهور مسافر موعود باشد.

 در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي به راه‌زني مشغولند. نه تنها خود، طي طريق نمي‌كنند كه قاطع طريق ديگران مي‌شوند. نه تنها خود، راه نمي‌روند كه راه بر رهروان مي‌بندند و آنان را از رفتن باز مي‌دارند.

 اينان با مفهوم انتظار در تعارض و عداوتند و از زمزمه انتظار در هراس و وحشت.

 در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي به شعبده مشغولند. در تدارك ادات تغافلي براي خود و اسباب سرگرمي براي ديگران. مار از خورجين درمي‌آورند، زنجير پاره مي‌كنند، زره بر تن مي‌درانند، آتش از دهان مي‌جهانند و... هر دم كاسه مي‌گردانند و سكه‌هاي عمر خلايق را از دست غفلتشان مي‌ستانند.

 اينان، مفهوم انتظار را مزاحم منافع خود مي‌شمارند و پيوسته مي‌كوشند كه آينه ظهور را به طاق نسيان بسپارند.

 در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي فرش گسترده‌اند، خيمه برافراشته‌اند، پشتي و مخده گذاشته‌اند و به خورد و خوراك و پخت و پز مشغول گشته‌اند. 

 اينان به عمد از تداعي معناي انتظار پرهيز مي‌كنند و مفهوم ظهور را مخلّ آسايش خود مي‌شمارند.

 در جاده پر پيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده‌اي مشغول تعزيه‌اند. به جاي هر كار ديگري فقط ضجه مي‌زنند و مويه مي‌كنند.

 ينان از كتاب انتظار، فقط فصل چشم‌هاي اشكبار را ديده‌اند و در پهن‌دشت انتظار، مقيم موقف اضطرار شده‌اند و باقي مسير را به خدا سپرده‌اند.

 

انتظار، اين نيست و اين، انتظار نيست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1. «هر حزب و گروهي به داشته‌هاي خود، خشنود است». سوره مؤمنون/53، سوره روم/32.

2. علامه مجلسي (ره) : «راه‌هاي به سوي خدا به تعداد تك‌تك آدميان است». بحارالانوار، ج64، ص137.

 



نظرات شما عزیزان:

mahdi
ساعت23:38---2 بهمن 1390
salam
khaste nabashi
dar rahe khedmat be hazrat moafagh bashi


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

سلام. به وبلاگ خودتون خوش آمدید. از اونجايي كه اميرالمومنين عليه السلام دوست داشتن ايشان را با لقب ابو تراب صدا كنند من هم سعي كردم حداقل اين خواستشون رو با ايجاد اين وبلاگ عملي كنم. تشكر كه وقت گذاشتيد.
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ابوتراب و آدرس shialeader.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 19500
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1